Alipay på full fart inn i Norge

Alipay ble etablert i 2003 i Kina. I dag er selskapet verdens mest utbredte betalingsløsning og på full fart inn i norske forretninger. Men hvordan passer selvstendige, utenlandske betalingsløsninger med norske regnskapsregler og lovverk?

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert
Det er bra at Nets får konkurranse, mener Tom Grusd, som driver en av Norges største suvenir- butikker på Karl Johan og tilbyr betalingsløsningen Alipay. Foto: Leif Håvar Kvande.

Vi kommer ikke til bedriftene med enda en løsning for mobilbetaling, men med et system som gir mer omsetning. Vi byr på reklame og ulike løsninger for å få folk inn i butikken, hotellet, eller restauranten – i tillegg til at vi tilbyr betaling, forklarte Sabrina Peng, produktdirektør i Alipay under fintechkonferansen Money20/20 i 2016 i København.

Den gang var Alipay ukjent for de fleste i Norden. I dag, bare tre år senere, er den kinesiske betalingsløsningen på plass i 200 norske butikker, restauranter, utsalgssteder og andre typiske turistmål. Dermed kan kinesiske turister bruke sin foretrukne betalingsmåte også i Norge.

Norges første på Alipay

Norway Shop har solgt suvenirer, gaver, bekledning og strikkevarer siden 1997. Tidligere i år åpnet de butikken Norway House nederst i Norges mest trafikkerte parade- og turistgate, Karl Johans gate. Butikken var blant de første i Norge som tok i bruk Alipay for halvannet år siden.

I fjor omsatte butikken, inkludert netthandel, for vel 40 millioner kroner. Brorparten av salget går til utenlandske kunder, og kinesiske turister er en viktig og voksende kundegruppe.

– Det kinesiske markedet er interessant for oss, og når de ordinære betalingsnettverkene ikke støtter betaling fra slike nye kundegrupper, må vi levere løsningene direkte, forteller gründer og eier Tom Grusd i Norway Shop.
Høye transaksjonskostnader

Når sjefen for Norway Shop vurderer hvilke betalingsløsninger han skal la kundene bruke er transaksjonskostnaden det viktigste parameteret. Det koster vanligvis mellom 0,5 til 5 prosent av betalingen. Og selv om Alipay er i det øvre sjiktet blant leverandørene hva gjelder kost pr. transaksjon, mener Grusd at de ikke er til å komme utenom.

Vi må være tilgjengelige med de betalings- løsningene kundene foretrekker, og kineserne liker Alipay.

Tom Grusd

– Vi må være tilgjengelige med de betalingsløsningene kundene foretrekker, og kineserne liker Alipay. Man må heller ikke glemme at kontanter også koster, sier Grusd.

Samtidig trekker han frem egenskaper ved teknologien i seg selv som han mener ligger foran de fleste andre betalingsplattformer. Når man bruker appen og ser oppover Karl Johan gjennom mobilens kamera, legges det for eksempel et eget informasjonslag med reklame fra forretninger på toppen av bildet ved hjelp av AR-teknologi (Augmented Reality, eller utvidet virkelighet).

– Transaksjonskostnaden er en ting, men blir det ikke dyrt når mange ulike betalingsløsninger skal integreres med regnskaps- og kassasystemer?

– Vi passer på å velge leverandører som har fornuftige, enkle og billige grensesnitt mot systemene vi bruker. Som en relativt liten aktør kan vi ikke betale for utvikling av nye løsninger, svarer Grusd.

Selv om Alipay er en utenlandsk aktør med et «selvstendig» system, har det ikke gitt problemer for Norway Shop i forbindelse med regnskapsførsel og kassasystemlova. Oppgjørsrapportene fra Alipay sendes til regnskapsføreren sammen med rapportene fra kassasystemet, og dernest ordner regnskapsbedriften opp.

– Alipay gir ikke noe merarbeid for oss, understreker han.

Ingen strøm av kinesere

Nå gir ikke et Alipay-skilt automatisk den store, kinesiske kundestrømmen til butikkene, forteller Audun Viken i butikkonsernet Audhild Viken. Selskapet driver blant annet butikkene Julehuset, Trollstua og Ting, som tilbyr Alipay i flere utsalgssteder i Oslo, Bergen og Sogn og Fjordane.

– Kinesisk turisme i Norge er ganske styrt, og skal man ha god effekt av markedsføringen gjennom Alipay-appen, må man bruke tid, ressurser og penger på innholdet, sier Viken.
Han forteller at Audhild Viken, som første bedrift, tok i bruk Alipay gjennom Vipps.

– Å ha en norsk partner og mellomledd har vært enkelt og ubyråkratisk, fortsetter Viken.

Han forteller at selve avstemmingen knyttet til Alipay-transaksjonene i stor grad gjøres manuelt.

– Alipay-betalingene går inn på en finanskonto som så avstemmes manuelt når betalingen kommer fra Alipay.

---

Fakta: Slik fungerer Alipay for utsalgssteder

Alipay-tjenesten krever ikke at man har et kinesisk foretak eller kinesisk bankkonto.
Slik foregår betalingen:

QR-koder er grunnlaget for transaksjonen. Butikken mottar umiddelbart en bekreftelse på utført betaling på PC eller nettbrett.

Oppgjør utbetales til butikkens bankkonto sammen med oppgjørs-
rapporter.

Om man bruker Alipay gjennom Nets eller Vipps, genereres også en QR-kode som er underlaget for betalingen, men da er transaksjonen integrert i henholdsvis Nets’ eller Vipps’ betalingsløsning.