Blant Norges beste økonomifunksjoner

Få andre virksomheter har klart å levere forbedringer på samme nivå som Vinmonopolet. Økonomifunksjonen deres er rett og slett blant de aller beste i Norge, sier PwC-partner Marianne Brusdal.

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert
Illustrasjonsbilde: GettyImages.com

Revisjons- og konsulentselskapet PwC jobber hvert år med et knippe norske og internasjonale selskaper for å kartlegge hvor langt deres økonomifunksjoner er kommet på den digitale reisen og hvor kostnadseffektive de er.

Resultatene samles i rapporten «Fremtidens økonomifunksjon», som hvert år viser at de dyktigste øker forspranget til etternølerne.

– De beste har i stor grad digitalisert «purchase-to-pay». Dette er prosessen fra innkjøp til betaling, som er den kanskje mest krevende oppgaven for regnskapsfunksjonen.

Den er derfor et svært godt sted å begynne, fordi det får positive følgeeffekter for andre prosesser når det gjøres forbedringer her, sier Marianne Brusdal, partner i PwC og spesialist på regnskap og økonomistyring.

– Generelt har de flinkeste virksomhetene gjort ting som å implementere integrerte innkjøpssystemer med automatisk bestilling, godkjennelse av ordre, matching av faktura og betaling. Likevel er det sjelden at de lykkes så godt med så mange initiativer som det Vinmonopolet har klart, sier hun.

  • PwCs undersøkelser viser at de mest effektive økonomiavdelingene har:
  • Digitalisert en større del av prosessen fra kjøp til betaling (purchase-to-pay).
  • Integrerte systemer for ledelsesrapportering.
  • Stor grad av integrasjon mellom ulike systemer og god utnyttelse av mulighetene i sin ERP-løsning.
  • Jobbet mye med å standardisere prosesser og definere roller tydelig.
  • Lagt vekt på kontinuerlig forbedring – gjerne gjennom LEAN – og på kompetanseutvikling generelt.

Et ønske om å bli enda bedre

– Dette siste poenget er faktisk veldig viktig. Vi ser at enkelte økonomifunksjoner implementerer en del tiltak og oppnår noen forbedringer, men uten et ønske om kontinuerlige forbedringer kommer de aldri forbi et visst punkt, og da stagnerer de, sier Brusdal.