Ibsen, momsen, vårherre og Peer Gynt

Peer Gynt AS er selskapet bak teater- og naturopplevelsen ved Gålåvatnet som årlig trollbinder tusener. De er vant til å søke eksperthjelp fra fagfolk når ting må gjøres profesjonelt – uansett om det gjelder Ibsen eller momsen!

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert
Foto: Bård Gundersen

Henrik Ibsens teaterstykke Peer Gynt har blitt oppført ved Gålåvatnets bredd hvert år siden 1989. Det er en stor frilufts- og teateropplevelse, ikke minst fordi stykket er «timet» slik at solen går ned bak fjellene akkurat når mor Åse dør. Det er et virkemiddel som aldri slutter å ta pusten fra publikum – især når naturkreftene spiller på lag.

En gang mens Mads Ousdal spilte Peer, øste regnet ned helt fra start. Det roet seg først henimot tidspunktet da mor Åse, spilt av Birgitte Victoria Svendsen, lå på det siste. Idét Peer/Mads løftet henne over i båten, sprakk skylaget opp for å slippe solen til, og publikum fikk et fyrverkeri av en solnedgang og regnbuer kastet på seg. «Mang en scenograf og lysdesigner kunne nok ha ønsket seg Vårherres allmektige krefter,» var den sindige oppsummeringen fra Svein Tindberg, som den gang spilte Knappestøperen.

Moderniserte samarbeidet

Og uten å føre sammenligningen for langt, er det nok også slik at mang en daglig leder og økonomiansvarlig kan ønske seg hjelp fra eksterne krefter til å sikre at regnskapet blir korrekt.

Det har de i hvert fall gjort i Peer Gynt AS, selskapet som står bak den etter hvert så tradisjonsrike oppsetningen. De har Snøhetta Regnskap Sør-Fron stand-by i skyen, og har hatt det lenge.

– Da jeg kom inn i 2012, hadde Snøhetta allerede vært selskapets økonomipartner i noen år, forteller adm. direktør Marit Lien i Peer Gynt AS.

Men selv om nettopp Peer Gynt selv, i stykkets andre akt, forteller Dovregubben at «en får håbe på vanens magt», skjønte både Lien og styret hennes at regnskapskostnadene var for høye og prosessene lite effektive.

– Selv om vi var godt fornøyd med kvaliteten på arbeidet deres, var det klart at vi måtte jobbe mer effektivt sammen. Den gang sendte vi for eksempel ringpermer med bilag frem og tilbake, attestering ble gjort med penn og alt foregikk på papir, forteller hun.

Klar som backup

Her måtte det med andre ord endringer til, men det fikk de da også til – sammen. Samarbeidet fungerer nå sånn at Peer Gynt har en egen økonomimedarbeider som fører det aller meste av regnskapet selv, i et skybasert økonomisystem som også regnskapsbyrået har tilgang til. De er også alltid tilgjengelige for spørsmål på telefon om det er nødvendig, i tillegg til at de gjør momsavregninger og sjekker at ting er ført riktig.

– På mange måter har vi nå en slags controller-rolle, forteller Camilla Ekre, den autoriserte regnskapsføreren som er kundeansvarlig hos Snøhetta Regnskap Sør-Fron.

– Jeg går ikke gjennom hvert enkelt bilag, men ser litt overordnet på at det er sammenheng i det som er gjort. I de tilfellene jeg finner feil, og det blir jo stadig sjeldnere, lager jeg en kommentar på hva jeg har korrigert og hvorfor, sånn at de kan lære til neste gang, sier Ekre videre.

Hjelp til trøblete moms

– Regnskapsførerne har en fagkompetanse som er svært verdifull. Det betyr mye for oss at de holder seg oppdatert på alle regler og pålegg, og sørger for at vi gjør ting riktig. De blir på mange måter et ledd mellom oss og revisor, og vi ser at vi ikke kan klare oss uten dem, forteller Lien.

De er begge skjønt enige om at det særlig er moms som skaper utfordringer, spesielt fordi Peer Gynt AS er en kulturbedrift med mange prosjekter som har potensial for ulike momskoder.

– Ved sceneområdet har de for eksempel en låve hvor de har servering i én etasje og kunstutstilling i en annen etasje. Da får de forskjellig moms i de ulike etasjene – med alt av problemstillinger som det byr på, sier Ekre.

Glad for utfordringen

Daglig leder Audun Holsbrekken i Snøhetta Regnskap Sør-Fron AS er godt fornøyd med at dette kundeforholdet gir teamet hans noen ekstra utfordringer å sette tennene i:

– Peer Gynt AS er et faglig krevende regnskap som er et godt stykke utenom det som er normalt for oss, i hvert fall hva moms angår. Samtidig er de en gjeng med kreative, fremtidsrettede folk som alltid er tidlig ute med å ønske seg det nyeste av digitale muligheter, og det driver jo oss fremover også, sier han.

Han forteller at Snøhetta i etterkant av digitaliseringen av Peer Gynt-regnskapet har fått flere kunder over på samme modell, og at de i nær fremtid vil kjøre kundemøter for å få enda flere over.

– Vi ser at de som velger digitale løsninger og får tilgang på kontinuerlig oppdaterte regnskaper, får en helt annen bevissthet for økonomien sin.

Audun Holsbrekken

– Vi ser at de kundene som velger digitale løsninger og får tilgang på nærmest kontinuerlig oppdaterte regnskaper, også får en helt annen interesse og bevissthet for økonomien i virksomheten sin. Systemene gir dessuten en helt annen plattform for samhandling, og det blir langt enklere å ha gode diskusjoner om grep de kan ta og verktøy de kan innføre, sier Holsbrekken.

Han nevner automatisering av fakturaflyten som ett grep som alene kan utrette mye for mange; hvor innføring av KID-nummer på utgående fakturaer åpner for bruk av EHF, som igjen skaper automatikk i både betalingsstrømmer og bokføring.

– Både vi og virksomhetene kan rasjonalisere bort mye rutinearbeid på å ta i bruk dette og andre, nye muligheter. Derfor er det veldig viktig og verdifullt for oss å ha kravstore, kreative kunder som Peer Gynt AS – det tjener også store deler av kundekretsen vår, slår han fast.

To snøhetter

Nå ser Marit Lien veldig frem til årets utgave av Peer Gynt, og hun har et spent publikum i ryggen. Selv om premieren fremdeles er mange måneder unna og forestillingen ennå er i støpeskjeen, er rundt to tredjedeler av de nær 21 000 billettene utsolgt allerede.

– Dette gleder jeg meg stort til! Regissør Marit Moum Aune har fått Pål Christian Eggen som Peer Gynt, og han har både sjarmen til Dennis Storhøi og styrken til Mads Ousdal som begge har hatt rollen før. Vi er også veldig spent på å se Fridtjof Såheim som Dovregubben og Charlotte Frogner som den grønnkledde – igjen. Det skal bli spennende å se ensembelet utfolde seg på det nye scenografi-konseptet som Snøhetta har utviklet...

– Wow, snakk om allsidig regnskapsbyrå!

– Hehe! Ja, det kan by på misforståelser med to samarbeidspartnere som heter det samme – to snøhetter, om du vil – men her snakker vi altså om arkitektkontoret Snøhetta. De har designet en flott scene som gjør at vi kan bruke naturen enda mer enn tidligere forestillinger, forteller Lien engasjert.