Ikke en tapt kundefordring i pandemiåret

For Boss Europe kunne en dobling av omsetningen gjort årsoppgjøret for 2020 til en parademarsj – hadde det ikke vært for et dårlig timet bytte av ERP-system og en stor bestilling som aldri ble levert.

Del
Når én sentral del av virksomheten er vaskemidler til innvendig og utvendig renhold av kontorbygg, kunne man sett for seg at pandemiåret 2020 kunne vært vanskelig for Boss Europe. Og krevende var det, men selskapet klarte likevel å doble omsetningen. (Foto: Unsplash/Nuno Silva)

Som mange andre selskaper står også Boss Europe midt oppe i årsoppgjøret, og det kan være lett å tro at pandemiåret ble krevende for et selskap som leverer miljøvennlige renholdsløsninger til blant annet treningssentre, kontorer og hoteller.

Alle disse bransjene ble tungt rammet av fjorårets restriksjoner og endrede vaner, men likevel klarte selskapet å mer enn doble omsetningen fra 2019 til 2020 – fra godt og vel 44 millioner kroner til litt over 91 millioner.

– Jo, 2020 ble et krevende år på mange måter, men jeg vil si at vi er heldige som er i den bransjen vi er i, sier adm. direktør Helge Mood.

Boss Europe står nemlig sterkt også i markedssegmenter som ble mindre påvirket, og selskapet har dessuten klart å gjøre tilpasninger i virksomheten etter hvert som forholdene gjorde det nødvendig og muligheter åpnet seg.

– Gjennom hele 2020 har vi faktisk ikke opplevd én eneste kunde som har gått konkurs eller ikke har kunnet gjøre opp for seg.

Helge Mood, adm. direktør Boss Europe

– Det gikk fort over til å handle litt mindre om daglig renhold og mye mer om alt som har med desinfisering, munnbind, hansker og beskyttelsesutstyr å gjøre. Til sånt bruk går det også en del utstyr som dispensere, stativer, og elektrostatiske desinfiseringspistoler. Men vi har også gjort endringer i betingelsene våre for å gjøre det enklere for kunder som for eksempel treningssentrene, barnehager og andre, forteller Mood.

Ingen tap på kundefordringer

En sentral øvelse i årsberetningen er å vurdere behovet for avsetninger til tap på kundefordringer, basert på en vurdering av de ulike postene som utgjør summen av utestående fordringer ved årets slutt. Mood tror ikke dette blir vanskelig i år: Selv etter det som for nasjonen – og for flere selskaper i noen av bransjene Boss Europe henvender seg til – har vært et veldig krevende år, har alle kundene betalt for alt.

– Gjennom hele 2020 har vi faktisk ikke opplevd én eneste kunde som har gått konkurs eller ikke har kunnet gjøre opp for seg. Det vi derimot har opplevd, er en leverandør som ikke klarte å levere varene. Det gjaldt en stor bestilling på rundt 10 millioner kroner, og innen smittevern er markedet sånn at denne måtte forhåndsbetales, men dette er en aktør som vi har hatt et godt forhold til gjennom en årrekke, sier Mood.

– Vi klarte heldigvis å betjene vår kunde med varer vi fikk inn fra en annen leverandør, og nå ser det også ut til at vi får tilbake pengene fra den andre leverandøren. Det er krevende i sånne tider: På den ene siden må man være forsiktig, for en slik hendelse kunne jo i verste fall ha veltet hele selskapet, men på den andre siden kommer man ingen vei uten å være litt offensiv – det er en hårfin balansegang, dette.

Et annet forhold som skaper noen utfordringer for Boss Europe i årsoppgjøret, har vært at selskapet byttet økonomisystem midt i en momsperiode.

– Ja, du kan si at vi var litt dumme der. Vi gjorde byttet mellom månedene mai og juni, og i konverteringen mellom noen kontoer har det vært noen millioner som lager litt mva-trøbbel i balansen for oss – vi er ennå ikke helt i mål med årets fem første måneder. Vi finner ut av det, men det skaper jo litt merarbeid, sier Mood.

Forutsetningen for fortsatt drift

Regnskap Norge har tidligere skrevet en artikkel om hvordan koronapandemien gjør at flere bedrifter må vurdere om forutsetningen om fortsatt drift fortsatt er til stede. For egen del er Mood ikke i tvil om at forutsetningene for fortsatt drift i akkurat Boss Europe er de absolutt beste.

– I oktober i fjor måtte vi faktisk ansette en person for å ta unna volumet. Dessverre stoppet det litt opp igjen i januar – det flatet ut og på noen områder har det gått litt ned. Til tross for dette ligger omsetningen bare en prosent eller to bak fjoråret i første kvartal, hvilket er litt overraskende, for tempoet har gått betraktelig ned, sier han.

Den videre driften vil bli påvirket av erfaringene de har gjort seg gjennom pandemiåret. Selv om selskapets virksomhet i hovedsak skjer fra selskapets kontorer i Vestby til hele det norske markedet, gjør de stadig mer forretninger med kunder i både Sverige, Danmark og Island.

– Vi ser at det kan være mulig for oss å kutte litt i reisekostnadene, dette året har jo vist både oss og andre at et videomøte i mange sammenhenger kan gi samme nytten. Samtidig er vi bevisst på at noe av det som gjorde oss i stand til å møte fjorårets utfordringer, var det nettverket vi har opparbeidet oss gjennom flere års reising. Det har fremdeles en verdi å møte folk ansikt til ansikt, slår Mood fast.

 

Holder dere også på med årsoppgjøret? Regnskap Norge har laget en sjekkliste for årsoppgjøret som regnskapsbedrifter kan sende til sine kunder, den kan være nyttig også for interne regnskapsfolk.