«Regnskapsførerne er gullet vi har. Det må vi løfte fram!»

Med 500 ansatte og 33 kontorer satser SpareBank 1 Sør-Norge Forretningspartner på en egen avdeling som synliggjør den viktige rollen til regnskapsføreren.

Del
– Det er kjent at regnskapsførerne er beskjedne av natur. Det gjør oppgavene våre enda mer spennende når vi skal fortelle omverdenen hva våre dyktige ansatte driver med, sier senior markedsfører Isabelle Karlson Simonsen (t.v.), Christine Wathne Seloter som er for direktør strategi, forretningsutvikling og marked, markedsfører Veronica Opstad og innholdsprodusent Lina Halvorsen. Foto: SpareBank 1 Sør-Norge Forretningspartner

– Vi kunne ha satt ut det meste av markedsføring til et eksternt byrå. Vi har tatt et bevisst valg på at denne viktige jobben vil vi ta hånd om selv. Regnskapsførerne er gullet vi har. Det må vi løfte fram! 

Det er den klare beskjeden fra Christine Wathne Seloter, leder for marked i det som fra 1. april heter SpareBank 1 Sør-Norge Forretningspartner, etter fusjon mellom Sparebank 1 SR-bank og Sparebank 1 Sør-Norge. Nå er 500 ansatte fordelt på 33 kontorer, på en strekning fra hovedkontoret i Stavanger og til sentrale deler av Østlandet.  

Løfte fram regnskapsføreren  

Christine leder en avdeling med fem medarbeidere som skal sørge for å synliggjøre den viktige jobben som regnskapsførerne og rådgiverne i konsernet utøver hver eneste dag. 

– Det er kjent at regnskapsførerne er beskjedne av natur. Det gjør oppgavene våre enda mer spennende når vi skal fortelle omverdenen hva våre dyktige ansatte driver med. Vi snakker om en samfunnsmessig viktig rolle der det er viktig å bidra til vekst, overskudd og arbeidsplasser hos kunder med et sterkt eierskap til bedriften sin, forteller Christine. 

Hun legger ikke skjul på at markedsføring er viktig for å kapre en enda større markedsandel. 

– Der er et sentralt mål med ressursene vi legger ned i vår markedsføringsstrategi. Den handler om merkevarebygging, og for å lykkes eksternt er et helt sentralt element å heie internt på regnskapsførere og rådgivere som jobber opp mot kundene våre. Det smitter lett over på både kolleger og kunder når regnskapsførere kjenner på yrkesstolthet i det viktige samfunnsoppdraget som ligger i rollen, sier Christine. 

Klar strategi 

Veronica Opstad er siste tilskudd i avdelingen. Hun er markedsansvarlig ved kontoret i Drammen. 

Hun og kollegene har stor på lokal tilstedeværelse. 

– Det nære og personlige vil aldri forsvinne. Relasjonsstyrken til regnskapsføreren er viktig når stadig flere av de manuelle oppgavene automatiseres og rådgiverrollen får en større plass i forholdet til kunden, mener Veronica. 

Som leder ser Christine viktigheten av å ha en klar og tydelig strategi for å tiltrekke og beholde kunder. 

– Det er essensielt å implementere effektive markedsføringsstrategier for å sikre en kontinuerlig vekst for SpareBank 1 Sør-Norge Forretningspartner. Ved blant annet å utnytte digitale kanaler, bygge nettverk og skape verdifullt innhold, kan regnskapsførerne tiltrekke seg nye kunder og beholde eksisterende. Kontinuerlig oppfølging og justering av strategier vil sikre optimal ytelse og kundetilfredshet, sier Christine. 

Synlig over alt 

I den digitale tidsalderen er en sterk tilstedeværelse på nettet avgjørende også for SpareBank 1 Sør-Norge Forretningspartner. 

– En profesjonell og informativ hjemmeside med søkemotoroptimalisering er grunnleggende, det samme regelmessige blogginnlegg om aktuelle økonomiske temaer kan tiltrekke seg besøkende og etablere regnskapsførerne som eksperter. Aktiv bruk av sosiale medier som LinkedIn, Facebook og Instagram kan bidra til å bygge merkevarekjennskap og engasjere målgruppen. Vi er fokusert på å justere strategier basert på tilbakemeldinger og resultater for å sikre kontinuerlig forbedring. Det er ekstra viktig nå som vi har fusjonert og går opp en ny vei sammen, avslutter Christine Wathne Seloter, leder for marked.