SAS forenkler innrapportering av bonuspoeng

Bonuspoeng hos flyselskaper var den heteste poteten da de nye reglene for personalgoder ble innført. Istedenfor å sutre, bestemte SAS seg for å forenkle kundenes innrapportering av bonuspoeng til skattemyndighetene.

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert
SAS hjelper kundene sine med bonuspoengene, sånn at de kan ha rent mel i posen uansett hva de har i bagasjen.

Nyttårsrakettene var bare så vidt brent ut da mediene begynte å ta for seg det nye regelverket for naturalytelser til ansatte.

Flybonuspoeng var en av de enkleste knappene å trykke på – det er jo en problemstilling som gjelder ganske mange av oss nordmenn – men selv utallige spaltemetre, kronikker og debattprogrammer senere later det til at regjeringen er ubøyelige om å innføre de nye reglene.

Reiser til begjær, bonuspoeng til besvær

De nye kravene skaper hodebry for både arbeidsgivere og arbeidstakere. Det er et stort antall rabatt-, lojalitets- og fordelsprogram i mange bransjer. I tilfeller av private medlemskap generelt, og EuroBonus hos SAS spesielt, er det kun den enkelte bruker og medlem som fullt ut kan ha kunnskap om hvordan poengene er opptjent. Det er med andre ord kun du og jeg som kan ha full oversikt.

Mens forbrukere og arbeidsgivere har klaget på rapporteringsbyrden som følger med de nye reglene, er flyselskapet SAS blant dem som tar konkrete grep for å løse problemet for det enkelte bonusmedlem.

Norske Mytos hjelper SAS

I samarbeid med det norske programvareselskapet Mytos kunngjorde SAS i januar at de lanserer en teknisk løsning for både oversikt over bonuspoeng og innrapportering av private reiser som er betalt med bonuspoeng opptjent fra arbeidsforholdet. Løsningen forenkler muligheten til å oppfylle de nye kravene både i overholdelse av den enkeltes arbeidsavtale og innberetning til arbeidsgiver.

Den teknologiske løsningen fra Mytos ivaretar ifølge SAS alle de juridiske krav og hensyn som er gjeldende i behandlingen av personopplysninger, herunder den enkeltes suverene kontroll og oversikt over egne poeng.

– Dette er en løsning som gjør det enkelt, ubyråkratisk og lite tidkrevende for både arbeidstaker og lønnsavdelingen i virksomheten å innrapportere verdien av bonuspoeng i henhold til de nye kravene fra skattemyndighetene, sier daglig leder Lars Ole Allum i Mytos.

Enkelt for både arbeidsgiver og arbeidstaker

Verktøyet, som i praksis fungerer som en app på mobiltelefonen, gjør det lettere for hvert enkelt EuroBonus-medlem å holde oversikt, og dermed bidra til at arbeidstaker enkelt kan oppfylle kravet i de nye skattereglene.

Videre muliggjør verktøyet også at bonuspoeng opptjent fra tjenestereiser som brukes til å betale private flyreiser, kan meldes til arbeidsgiver i de tilfeller det er i overenstemmelse med den enkelte reisebestemmelse/arbeidsinstruks.

Løsningen skiller mellom bonuspoeng opptjent privat og i jobbsammenheng, og den gjør det samme for bruken av bonuspoeng. I praksis vil verdien av privat bruk av bonuspoeng opptjent i jobbsammenheng, målt etter prisen på for eksempel flyreisen, komme inn i den ansattes lønns- og trekkoppgave.

– EuroBonus-poeng kommer fra mange kilder, og det har vært viktig for SAS å finne et verktøy som gjør det enkelt for EuroBonus-medlemmer å ha god oversikt, samt gir grunnlag til innmelding til arbeidsgiver i tråd med reisebestemmelsene, sa Thomas Reinsborg, Head of Sales i SAS Norge, i forbindelse med lanseringen.

Verktøy også for bedriften

Den nye løsningen er også et verktøy for bedrifter som tillater privat bruk av EuroBonus-poeng der disse er opparbeidet i arbeidsforholdet. Dette reduserer dermed den usikkerheten som er skapt for mange virksomheter, etter at de nye skattereglene pålegger arbeidsgiver å innrapportere fordeler som benyttes privat.

Reinsborg sier at opptjente poeng i arbeidsforholdet kan brukes på nye arbeidsrelaterte reiser og andre tilleggsfordeler og tjenester, som for eksempel oppgradering og prioritet når flyene er fulle.