Ville bygge noe som varer – fant svaret i byggevarer

Hva skal til for å skape Norges første fungerende markedsplass for overskuddsvarer i byggebransjen? Begynn med å lage en portal for europeiske vintage-butikker først.

Del
LØSNING PÅ OVERSKUDDSVARER: Anjali Bhatnagar er gründeren bak Tørn, Norges første markedsplass for overskuddsvarer. (Fotomontasje: Unsplash/Anne Nygård/Tørn)

Tørn er noe så sjelden som en markedsplass for overskuddsvarer i byggebransjen. Bare et år etter den første, forsiktige betafasen har den norske gründervirksomheten avtaler med rundt en tredjedel av aktørene i bransjen, og omsetningen skyter i været.

Det var aldri gitt at det skulle bli sånn. Bak Tørn står selskapet SoBo Community – et norsk selskap som ble bygget for å gjøre det enklere for vintage-butikker overalt i Europa å selge sine brukte klær og accessoirer til kunder i hele verden.

I Norge er byggevare en relativt konsolidert bransje, med sju store aktører som eier rundt 850 byggevarehus. Da kunne færre forhandlingspunkter gi kortere vei til en stor tilbudsside.

Anjali Bhatnagar

Nå er gründer Anjali Bhatnagar takknemlig, både for at den planen ikke gikk og for alt hun lærte underveis – og for at hun fant en regnskapsfører som bidro til å løfte forretningsdriften noen hakk da hun skjønte at hun var på vei til å lykkes.

Tegneserieøyeblikk

På én måte begynte historien til Tørn da Bhatnagar leste om en klesdesigner som hadde spart 600.000 kroner på å bygge seg møterom, fem kontorer og et stort fellesrom med kjøkken – alt av materialer som ellers ville havnet i kvistkverna.

– Jeg ryddet i noen gamle aviser hjemme, og kom helt tilfeldig over denne artikkelen i Aftenposten. Det var omtrent et sånt tegneserieøyeblikk, hvor du hører «pling» og ser en lyspære over hodet på karakteren – sånn føltes det, erindrer hun.

Byggevarehus blir nemlig ofte sittende med restvarer som de ikke får solgt, produkter som har gått ut av leverandørens sortimenter, eller materialer som på ett eller annet vis blir til overs. Da Anjali forsto at sånne ting ofte endte på dynga, reagerte hun.

– Dette fremsto som fullstendig bortkastet, og det var også et problem som koste byggevarehusene masse penger. Jeg tenkte at dersom flere aktører på byggevaresiden var samlet på en plattform hvor de kunne legger slike overskuddsvarer ut for salg, så kunne både private og profesjonelle kunder kjøpe dem der.

Kunne mer om å lykkes

Da hun leste den artikkelen, hadde Bhatnagar i praksis gitt opp å få SoBo Community til å fungere. Faktisk lette hun så smått etter en jobb som kunne passe for en tøff dame med doktorgrad i fysikk, flerkulturell bakgrunn og noen års erfaring med forretningsutvikling. Her så hun imidlertid plutselig en mulighet til å benytte alt hun hadde lært i bruktklærbransjen.

– I Norge er byggevare en relativt konsolidert bransje, med sju store aktører som eier rundt 850 byggevarehus. Da kunne færre forhandlingspunkter gi kortere vei til en stor tilbudsside. Tørn er samtidig en løsning på et reelt og dyrt problem for dem, for svinnet koster dem milliarder av kroner i året. Og ikke minst: Når Tørn får aggregert disse varene og presentert dem i én portal, blir det et veldig attraktivt sted for kunder å lete etter produktene de behøver, sier hun.

Samtidig hadde Bhatnagar lært mye. Denne gangen var det ikke aktuelt å begynne med å lage en fiks ferdig portalløsning og håpe at kundene dukket opp. Nå var det ut for å sikre intensjonsavtaler hos leverandørene før det ble programmert så mye som en eneste linje kode. Prototypen bygde hun utelukkende på hyllevare.

– Det var bare for å vise konseptet, sånn at vi kunne gjøre oss litt kjent med behovene. Først da den første avtalen var på plass, satte vi i gang med å utvikle en egen løsning i form av en tidlig pilot med et lite knippe få butikker på vestlandet. Alle sånne tjenester må gjøre produktuvikling løpende, og da må man eie både data og teknologi selv, sier hun.

Et hakk proffere

Den gang hun fremdeles trodde at det var brukte kjoler portalen hennes skulle selge, var Bhatnagar veldig forsiktig med utgiftene – som så mange andre gründere. Ett utslag av dette ble at hun førte regnskapet selv i Fiken, med litt telefonisk kvalitetssikring fra ulike hjelpere. Da vintage-planene ble kastet på båten til fordel for det nye konsept, bestemte hun seg for å fortsette med samme selskap og samme eierstruktur.

– Jeg tenkte at de som hadde støttet meg og investert i meg i den reisen, fortjente å få være med på den eventuelle oppsiden som kunne komme hvis vi lyktes med Tørn. Og da følte jeg behov for å profesjonalisere det litt. Med eksterne investorer og tildelinger fra SkatteFUNN ble det nødvendig å gjøre ting helt riktig, og da holdt det ikke med Fiken.

Bhatnagar fikk inn Triple AS og fikk regnskapet overført til TripleTex. Det var en krevende omlegging, men med et positivt utfall.

– Det var en del som hadde vært gjort feil, ja. Ingen uregelmessigheter eller lovbrudd, altså, men det føles veldig godt å ha alt på stell nå – det er én bekymring mindre som det er godt å slippe, sier hun.

Viktig med motivasjonen

Bhatnagar forteller at hun hele tiden mente at produktet som selskapet hennes lagde i bunn og grunn var plattformen, og at det mer eller mindre var tilfeldig at problemet det løste var i moteindustrien.

– For å være ærlig, er byggevare en mer jordnær og hands-on bransje, uten så mye føleri som det er i motebransjen. Det passet meg jo ikke i det hele tatt, jeg hadde bare en idé og hadde aldri jobbet med mote.

– Ikke for det, jeg har aldri jobbet med byggevare heller. Men i motsetning til i forrige runde, opplever vi nå noen seire underveis, og det er veldig gøy. Det er naturligvis veldig mye arbeid, men utviklingen er positiv og det er lett å merke at vi har truffet noe. Det gir energi, sier hun.

Tørn fortsetter å vokse, med en fin omsetningsutvikling fra måned til måned, og økende interesse fra butikker og leverandører som ønsker å bruke dem. Nå må organisasjonen vokse også.

– Vi var fem ansatte inntil litt utpå senhøsten, men vi utvider nå. Vi har bestemt å rigge oss ordentlig til vekst, for potensialet der ute er helt vanvittig! Bare ved å få de butikkene som allerede bruker oss til å bli mer aktive, kan vi tredoble omsetningen, sier Bhatnagar fornøyd.