1 100 deltok på Norges viktigste regnskapskonferanse

Rekordmange deltakere samlet seg onsdag på Overskudd 2021 for faglig påfyll, inspirasjon og kompetanseheving.

Del
Thina Saltvedt, Nordea, Ronny Thomas Jenssen, Sparebank 1 Regnskapshuset, og Hans Christian Ellefsen, Regnskap Norge, snakket om hvordan regnskapsbransjen kan bistå næringslivet med bærekraftsrapportering under Overskudd 2021.

Årets konferanse ble direktesendt fra studio. Programleder Einar Tørnquist ledet deltakerne stødig og på humoristisk vis gjennom dagen.

Kompetanseutvikling, digitalisering og bærekraft var noen av temaene som skapte engasjement.

Kompetanseutvikling i tråd med fremtiden – hva kreves?

Wenche Mittet, HR-direktør i Telia, snakket om hvordan Telia jobber med kompetanse, hvordan vi kan identifisere kompetansebehov og tette kompetansegap.

– I Telia tror vi på en sammenheng mellom engasjement og prestasjon. Grunnsteinen er engasjerte ansatte som resulterer i fornøyde kunder og interessenter. Det er også viktig med kompetente ansatte. Vi tror at det å bygge kompetanse skaper engasjerte ansatte, sa Mittet.

Så hva kreves av regnskapsførerne i fremtiden? Andreas Vik, leder i Aider, Runar Leite, adm. direktør i Azets Insight AS, og Anne-Lene Festervoll, partner i PwC, diskuterte kompetanseutviklingen i regnskapsbransjen.

– Vi snakker ofte om 70/20/10-regelen. 70 prosent lærer du i oppgavene du gjør fra dag til dag, 20 prosent gjennom kollegaene og 10 prosent gjennom kursing, sa Festervoll.

– Ofte setter vi stort fokus på de 10 prosentene, og så er det ikke der vi lærer mest. Jeg tror vi lærer mest ved å sitte ved siden av hverandre og jobbe med de samme oppgavene på samme tid. Slik kan vi hjelpe hverandre og utnytte den 70 prosenten, fortsatte Vik.

Leite løftet arbeidsgivernes ansvar og paradigmeskiftet vi nå står ovenfor;

– Nå er det arbeidsgiver som må gjøre seg attraktiv, ikke motsatt. Det er et paradigmeskifte vi opplever. Du må vite hva du står for og hva du vil bidra med – både i bedriften og i samfunnet, sa Leite.

Hvordan ta ledelsen i den digitale utviklingen?

Berit Svendsen, leder for Vipps Internasjonal, snakket engasjert om den digitale utviklingen og hvordan Vipps har bidratt til å endre bankbransjen. Hvordan kan dere ta grep for å skape nye verdier ved bruk av digitalisering, spurte hun publikum.

– Flere ledere bør våge å ta grep. En undersøkelse sier at norske ledere ikke føler seg i stand til å ta dette grepet. Mitt råd er være nysgjerrig, hold deg oppdatert, se hva andre bransjer gjør og ta kurs. Du må være i forkant av den digitale utviklingen. Tenk over hvordan du kan skape verdi for kunden, rådet hun.

Regnskapsbransjen er opptatt av rollefordelingen mellom regnskapsfører og ERP-leverandøren. Peter Lauring, CEO i ECIT AS, John Hugosson, CEO i VIEW Ledger, og konsulent Nils P. Hagen tok den diskusjonen. Både Lauring og Hugosson mener aktørene i regnskapsbransjen må stå sammen.

– Du må bryte ut av komforsonen. Løft blikket og innse at du må jobbe sammen med konkurrenter for stå imot de som spiser vår bransje bit for bit, sa Lauring.

– Vi må begynne å snakke sammen og finne ut hva som er utfordringen i bransjen. Vi kjemper ofte om de samme kundene, men samtidig lever du i samme økosystem som konkurrenten. Derfor er det viktig å snakke sammen, bekreftet Hugosson.

Verktøyene for bærekraftsrapportering er på plass – hva nå?

Thina Saltvedt, sjefanalytiker i Sustainable Finance i Nordea, fortalte at finansbransjen har begynt å måle selskaper ut ifra hvor bærekraftige de er. Mange tror at det kun er de store selskapene som blir rammet. Det er feil, sa hun. Dette vil treffe alle selskaper – store som små.

– Her har regnskapsføreren en viktig rolle fordi informasjonen om ikke finansiell data må kommuniseres tydelig til beslutningstakere og kunder. Bruk muligheten til å etablere dette som et forretningsområde. For hvis dere ikke bistår bedriftene, så kommer noen andre til å ta den posisjonen fra dere, sa hun.

Regnskap Norge har deltatt i et nordisk prosjekt som har utviklet en standard for bærekraftsrappportering for SMB-markedet – NSRS. Siri Nilssen, CEO i Amesto, Ronny Thomas Jenssen, divisjonsdirektør storkunde og ansvarlig for fag- og digitale tjenester i Sparebank 1 Regnskapshuset, og Hans Christian Ellefsen, leder for Teknologi og innovasjon i Regnskap Norge, diskuterte hvordan regnskapsbransjen kan ta i bruk verktøyene for å utvikle nye tjenester og bistå kundene.

– Vi som regnskapsførere må hjelpe bedriftene å rapportere på bærekraftsmålene. Vi er posisjonert til å gjøre det, for vi har jo samlet data i all tid. Vi er også nødt til å tilegne oss kompetanse på bærekraft. Kundene har behov for oss. De klarer ikke dette alene, sa Jenssen.