Regnskap Norge-podden: – Regnskapsfører er hoffleverandøren av teknologi til AS Norge, sier Visma Software-direktøren

Oppkjøp, prising og samarbeid med kunden i sanntid er tema når administrerende direktør i Visma Software gjester Regnskap Norge-podden.

Del
Øyvind Larsen, administrerende direktør i Visma Software, snakker blant annet om oppkjøp og prissetting i ukens episode.

– IT er blitt mye mer tilgjengelig. Plattformene er nå stort sett 100 % skybaserte, som gjør at det er lett å få kontakt med dem og lett å rulle dem ut. De er ganske rike på basisfunksjonalitet. Regnskapsfører er i dag hoffleverandøren av teknologi til AS Norge, sier Øyvind Larsen, administrerende direktør for Visma Software i Regnskap Norge-podden.  

Han forteller at mange små bedrifter betrakter regnskapsføreren som sin nærmeste samarbeidspartner innen teknologi. Han opplever at flere regnskapsvirksomheter samtidig posisjonerer seg på nye områder og tilbyr strategisk rådgivning knyttet til kundenes kjernevirksomhet.  

 Og det tror jeg jo at den systemrikdommen og den enkeltheten som ligger i dagens systemer har mye av skylden for. For det er veldig lett for en regnskapsfører i dag; du trenger ikke være IT-rådgiver på regnskapsførersiden for å kunne håndtere et skybasert ERP-system på en god måte. 

Kjøp 1 betal for 3 

Regnskap Norge har for første gang gjennomført en prissammenligning av alle systemleverandørene.  

 Det vi ser er at det ikke er så lett å sammenligne. Men uansett, så ser vi at det er et stort prisspenn. Det er interessant at man først og fremst betaler for en lisenskostnad, så betaler man for bruker, og så i tillegg for hver enkelt tjeneste. Og for å snu litt på det, andre steder sier man «kjøp 3 og betal for 2», mens her sier man «kjøp 1 og betal for 3», sier Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge. 

Prisingen henger tett sammen med det regnskapsbedriften gjør og regnskapsvirksomhetens mulighet til å tjene penger, mener Visma Software-sjefen. 

 Historisk sett var prisbildet enkelt å forstå fordi totalkostnaden gikk til byrået, og der var utgangspunktet bare hvor effektiv du klarte å være innenfor den rammen. I dag er prisbildet mer komplisert. Det er mer komplisert fordi skyteknologien har dratt med seg en del kostnader som skalerer med bruk, altså bruk av datakraft i bunn. Når vi kommer inn i fremtida, så er kanskje transaksjoner det eneste du betaler for, sier han.  

Slipp kunden inn i regnskapet 

Rune Aale-Hansen løftet bekymringen rundt behovet for regnskapsfører nå når kundene kan gå direkte til systemleverandørene og håndtere ting selv i skyen.  

 Det er en uro som er berettiget til en viss grad. Når IT blir lettere tilgjengelig, så er det enkelt for bedrifter å tro at «dette kan vi gjøre selv». Men historikken så langt viser den rake motsetningen, sier Øyvind. 

Han forteller at kundenes entusiasme over å få tilgang til regnskapet forsvinner etter et par uker.  

– Etter noen uker ser de hvor komplekst det er. Og ikke bare hvor komplekst det er, men også hvor interessant det er. Vi ser at det kan være en voldsomt god kilde til mer-butikk for å regnskapskontoret. Rett og slett ved å slippe kunden inn i regnskapet og derved skape entusiasme og interesse rundt det. Det gjør at kunden i større grad får respekt for håndverket som blir levert og får større interesse i å vite mer, fortsetter han.

Hør Regnskap Norge-podden på Spotify    

Hør Regnskap Norge-podden på Apple Podcasts    

Hør Regnskap Norge-podden på PC