Pensjonsinnretning skal rapporteres månedlig i a-meldingen

Det er pensjonsinnretningens organisasjonsnummer (ni siffer) som skal oppgis.

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert

Merk at pensjonsinnretning skal rapporteres i tillegg til avgiftspliktige tilskudd og premier til pensjon.

Skatteetaten ber både arbeidsgivere, LPS-leverandører, regnskapsførere, revisorer og andre hjelpere av arbeidsgivere å følge opp at denne plikten overholdes. Ved å bestille avstemmingsrapport (versjon 2.2) kan du kontrollere om pensjonsinnretning er korrekt rapportert i a-meldingen.

10 000 arbeidsgivere mangler pensjonsinnretning

Arbeidsgivere omfattet av lov om OTP ble fra 01.01.21 pliktige til å oppgi månedlig i A-meldingen hvilken pensjonsinnretning de har avtale med. Ifølge Skatteetaten er det fortsatt for få arbeidsgivere som oppgir dette i a-meldingen. Etaten opplyser at ca. 110 000 arbeidsgivere har rapportert pensjonsinnretning per august 2022, og anslår at det mangler 10 000.

Skatteetaten: Nyhetsbrev fra a-ordningen (oktober 2022)