Denne forenklingen kommer til å spare deg for enda mer tid

Unimicro vil gjøre hverdagen enda enklere for regnskapsforetak som pilot for Skatteetatens nye API-tjeneste Krav og betalinger. Sentralt i tjenesten står en løsning for tilgangsstyring fra DigDir, som også NAV og Brønnøysundregistrene er spente på å ta i bruk.

Del
Så hurtig kan brukeropplevelsen bli for regnskapsførere som jobber i Unimicro, gitt deres nye pilotsamarbeid med Skatteetaten. (Illustrasjon laget i AI-verktøyet Midjourney)

Ved årsskiftet skrev vi om et nokså ferskt verktøy som både du og Skatteetaten kan spare en hel masse tid på; en tjeneste som gir deg som regnskapsfører oppdatert informasjon om status for krav og betalinger mellom etaten og dine kunder.

Tjenesten var da i sin tredje iterasjon: Den begynte sitt liv som en telefontjeneste og ble videreutviklet til bestillingsskjemaer på web, før denne nettbanklignende løsningen da så dagens lys i fjor høst. Men Unimicro er blant dem som ikke nøyer seg med at «alle gode ting er tre», og de er ivrige etter å være med på å gjøre ting enda mer tidsbesparende i iterasjon fire:

Daniel-Ivarsen_300x300.jpg– En god stund før den nye løsningen ble lansert, hadde Skatteetaten et informasjonsmøte om hvordan de ønsket å utvikle dette videre. Vi syntes visjonen deres passet veldig godt med hvilken funksjonalitet vi ønsker i våre produkter, og var derfor tidlig ute med å melde oss som pilotpartnere for etatens prosjekt, sier Daniel Ivarsen, produkteier i Unimicro.

Mer effektivisering å hente

For selv om det allerede er både raskere og mer effektivt å logge seg på «Min side» hos Skatteetaten enn å bestille saldoinformasjon via et webskjema (eller telefon), vil det bli enda mer effektivt å få denne informasjonen direkte inn i de samme systemene som du bruker til dagen.

– Regnskapsbyrå som i dag bruker Unimicro byrå, har allerede oversikt over frister, arbeidsoppgaver og nøkkelinformasjon på selskapene i sin portefølje. Vi ser for eksempel for oss at disse skjermbildene kan suppleres med informasjonen som Skatteetaten gjør tilgjengelig, sier Ivarsen videre.

Han forteller at dette er funksjonalitet som også blir viktig for kunder som bruker Unimicro i egen økonomiavdeling, men at regnskapsførere – som vil slippe å måtte logge seg inn og ut av selskap etter selskap for å sjekke saldo – kommer til å få spesielt stort utbytte av å få denne informasjonen på plass.

– Som regnskapsfører har du sikkert opplevd kunder med en litt ekstra rotete reskontro, for eksempel med krav, betalinger og/eller delbetalinger på kryss og tvers. Da forstår du nok intuitivt nytten av at det blir enklere å sørge for at kundens reskontro matcher skatteetatens. Et annet viktig aspekt er at det her åpnes for full transaksjonshistorikk – både du og kunden vil kunne se hvilke konti ulike beløp er innbetalt fra, sier han.

Tilgangsstyring sto sentralt

Tuva Benum er Interessentoppfølger og prosessdriver for Prosjekt Krav og betaling i Skatteetaten, og hun forteller at etaten nå gir Unimicro og tre andre pilotpartnere tilgang til API-et. I oktober åpnes det på bred front, slik at leverandører av lønns- og personaldatasystem, regnskapssystem og årsoppgjørsprogram skal kunne utvide sine løsninger med funksjonalitet for å hente opplysninger om kundenes skatte- og avgiftskrav fra Skatteetaten.

Tuva-Benum_300x300.jpg– Det er særlig to ting vi i Skatteetaten har jobbet med i forkant av at vi nå presenterer det nye APIet: Det ene har vært å få på plass de juridiske rammene for dette, og det har vi nå fått i stand. Det andre er at vi tidligere ikke har hatt noen tilstrekkelig god løsning for tilgangsstyring, og her har vi nå fått opp en brukervennlig, effektiv og sikker løsning, sier Benum.

Denne nye løsningen, kalt «Systembruker for virksomheter», er utviklet av Digitaliseringsdirektoratet for å støtte detaljert tilgangsstyring ved kommunikasjon mellom maskiner. Den åpner for at systemtilbydere kan registrere sine systemer og hvilke tilganger disse behøver fra kundene, og så kan kundene gi regnskapsfører eller andre tredjeparter tillatelse til å benytte disse tilgangene på deres vegne.

– Krav og betalinger er den første tjenesten som tar i bruk Systembruker for virksomheter. De fire pilotpartnerne våre gjør derfor et viktig arbeid med å rydde unna eventuelle barnesykdommer i løsningen. Et viktig mål er at både vi og systemleverandørene unngår å måtte levere brukerstøtte på dette – løsningen skal være forståelig, sømløst, effektiv, trygg og sikker, sier hun.

Flere systemer på beddingen

Men det ligger mer «i potten» her enn det prosjektet som Unimicro nå er pilotpartner for. Tilgangsstyringen fra DigDir er nemlig utviklet for å være kompatibel på tvers av offentlige sektorer, og flere aktører ivrer etter å legge til rette for nye, effektiviserende løsninger for samspill mellom næringsdrivende, systemleverandører og offentlige myndigheter.

Brønnøysundregistrene og NAV står fremst i køen, men løsningen bør også være interessant for flere. Digitaliseringsdirektoratet og Skatteetaten inviterer i den forbindelse til en felles lansering av Krav og betalinger og Systembruker for virksomheter allerede mandag 29. april.

– Der vil vi dele flere detaljer om tjenesten Krav og betalinger, og snakke om hvilke systemleverandører som kan ta tjenesten i bruk. Digitaliseringsdirektoratet vil også dele informasjon om Systembruker for virksomheter, herunder hvor utviklere kan finne mer informasjon om både denne løsningen og Krav og betalinger, sier Benum.

Under møtet vil det også fremkomme ytterligere detaljer om tidsplanen for lansering, og Skatteetaten vil også lette på sløret om hvilke andre tjenester fra Skatteetaten som vil ta i bruk DigDirs Systembruker for virksomheter-løsning.

Faktaboks: Krav og betalinger fra Skatteetaten

Tjenesten er en samlet oversikt over det næringsdrivende skylder Skatteetaten i eksempelvis forskuddsskatt, restskatt og merverdiavgift. Krav og betalinger inneholder også informasjon om tilgodebeløp, og innbetalinger og utbetalinger mellom virksomheten og Skatteetaten.

Gjennom tjenesten ønsker Skatteetaten å legge til rette for at næringsdrivende og regnskapsførere får skatte- og avgiftsopplysninger direkte i sine systemløsninger, noe som bidrar til forenkling og effektivisering i oppgaveløsning.

Tjenesten skal bidra til at næringsdrivende får bedre oversikt over egen økonomi og at det blir enklere å betale til rett tid.

Systemleverandørene kan bruke opplysningene til å utvikle verdiøkende tjenester, for eksempel

  • Avstemming av regnskap mot inn- og utbetalinger
  • Likviditetsprognoser
  • Varslingstjenester basert på betalingsinformasjon
  • Betaling fra regnskapssystem