Regnskap Norge-podden: Spar tid på etterlevelsen av hvitvaskingsloven

RN Kundesjekk effektiviserer arbeidet med kundetiltakene, ifølge Kari Sletta i Accountor.

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert
Kari Sletta, kvalitets- og prosessansvarlig i Accountor Norge region sør, snakker denne uken om hvordan forenkle arbeidet med å oppfylle pliktene etter hvitvaskingsloven.

Denne ukens podcast-gjest er kvalitets- og prosessansvarlig i Accountor Norge region sør, Kari Sletta. Hun har bred erfaring med hvitvaskingsloven og RN Kundesjekk. Sammen med vert, Rune Aale-Hansen, snakker hun om hvordan loven fra 2018 har påvirket Accountor og regnskapsbransjen, regnskapsførers ansvar og hvordan forenkle arbeidet med å oppfylle pliktene. 

Kompleksitet er ett stikkord fra samtalen. Ifølge Kari er det spesielt utfordrende for små regnskapsforetak å etterleve regelverket. Hvorfor skal samme regelverk gjelde for snekkeren på hjørnet som for et stort konsern, spør hun, og antyder at lovverket bør forenkles for de små.  

Kari forteller om hvordan Accountor jobber med å forebygge og bekjempe hvitvasking. I tillegg beskriver hun bedriftens egen interne hvitvaskingsrutine.  

Kjenn din kunde 

Ifølge Kari er det spesielt kundetiltakene som kompliserer etterlevelsen av hvitvaskingsloven. Kundetiltak handler om å følge opp kundene og identifisere risiko. Du skal kjenne kunden din. Dette er et ressurskrevende arbeid. Derfor har Accountor tatt i bruk RN Kundesjekk.

Kari er tydelig på at løsningen sparer Accountor for ressurser ved å gjøre kundekontrollen enklere. I episoden gir hun en grundig beskrivelse av RN Kundesjekk og hvordan løsning gjennomfører kundekontroll og risikovurdering på en effektiv måte.

Hør Regnskap Norge-podden på Spotify    

Hør Regnskap Norge-podden på Apple Podcasts    

Hør Regnskap Norge-podden på PC