Arbeidstilsynet krever godkjenning for flere virksomheter

Et nytt register for virksomheter innen bilpleie, hjulskift og hjullagring skal bidra til å redusere svart arbeid.

Del

Fra 1. juli 2022 må virksomheter som selger tjenester innen bilpleie, hjulskift og hjullagring registreres i et offentlig register som administreres av Arbeidstilsynet.

Godkjenningsregisteret opprettes som ledd i Arbeidstilsynets arbeid med å forhindre brudd på arbeidsmiljøloven og svart arbeid, og det vil bli ulovlig å selge slike tjenester uten en godkjenning. I januar 2014 ble det innført personallister for de samme bransjene.

Arbeidstilsynet mener ordningen blir viktig for å redusere svart arbeid og bidra til lovlige arbeidsforhold. I tillegg vil det bli enklere for kundene å kunne velge en godkjent virksomhet når man kjøper slike tjenester.

Virksomheter med ansatte må kunne dokumentere at de:

  • er tilknyttet godkjent bedriftshelsetjeneste
  • oppfyller kravene til vernetjeneste
  • har skriftlige arbeidsavtaler for alle ansatte
  • har en ordning som sikrer arbeidstakerne økonomisk kompensasjon i tilfelle yrkesskade
  • har gyldig utslippstillatelse, dersom de er omfattet av forurensningsforskriften § 15-1

HMS-kort

Virksomhetene som blir godkjent gjennom den nye ordningen må sørge for at de ansatte har HMS-kort jf. forskriften. Dette vil også gjelde for innehaver av enkeltpersonforetak som ikke har arbeidstakere.

Har du som regnskapsfører kunder som driver med salg av tjenester innen bilpleie, hjulskift og hjullagring?

Da er dette en god mulighet til å bistå din kunde med regelforståelse og utfylling av søknadskjema. Du finner mer om ordningen på Arbeidstilsynets sider.