Kurset gir et godt innblikk i sentrale tema som kunde og leverandør bør vurdere og diskutere før en IT-anskaffelse og gjennomføring av slike prosjekter. Målet er å gi deltakerne et mer bevisst forhold til fordeling av oppgaver og ansvar/risiko, og sette søkelys på hvordan dette bør reguleres i kontrakten og følges opp underveis i prosjektet. Kurset gir også kjennskap til de vanligste standardkontraktene ved IT-anskaffelser, og praktiske tips om bruken av dem.
Vi går videre gjennom noen forhold regnskapsførere bør være særlig bevisst på når regnskapsfører og kunde har felles bruk av IT-løsninger.
Vi gjennomgår dessuten krav til regulering av personvern i IT-prosjekter, samt en del særlig forhold knyttet til drift av løsninger, herunder skytjenester.
Innhold
• Oversikt over relevante standardkontrakter
• Valg av kontraktsstandard
• Bruk av standardene og bilagene
• Kravene til løsningen/ løsningsspesifikasjon
• Leveransemetodikk - fossefall versus smidig
• Prosjektorganisering og rapportering
• Endringshåndtering
• Test og godkjenning
• Vederlagsmodeller
• Sanksjoner versus incentiver
• Rettighetsregulering/ lisensproblematikk og kildekode
• Reklamasjon, sanksjoner og garanti
• Prosjektoppfølging
• Løsningsstrategi ved konflikter
• Felles bruk av IT-systemer
• Databehandleravtaler - personvern i IT-prosjekter
• Driftsproblematikk
• Særlige løsninger for skytjenester
Pris
Medlem: 3100,-
Ansatt i medlemsbedrift: 3300,-
Normalpris: 4100,-
* Pris for servering og mva tilkommer