De aller fleste av oss vil ha behov for å gjennomføre en vanskelig samtale fra tid til annen. Mange gruer seg for slike samtaler og utsetter dem derfor på ubestemt tid.
Ledelse handler også om å ta tak i problemstillinger, foreta vanskelige valg, sette grenser og gjennomføre vanskelige og nødvendige samtaler.
Det som skiller de som er gode til å håndtere vanskelige samtaler fra de som ikke er det, er at de har øvd. Som med det meste andre i livet er det gjennom trening vi skaffer og forbedrer våre ferdigheter.
Innhold
Hovedmålet er å kunne lære en struktur og modell for hvordan håndtere” den vanskelige samtalen”. Når du har gjennomført kurset, skal de føle deg tryggere og i bedre stand til å kunne gjennomføre disse samtalene.
• Hva er «Den vanskelige samtalen?»
Eksempler på slike samtaler kan være; kundeklager, manglende kvalitet i arbeidet, mer proaktiv overfor kundene, levere mer rådgivningstjenester eller invitere til møter med potensielt nye kunder.
• Hva er målet? Avvikling eller utvikling?
I de aller fleste tilfeller må og bør målet være å kunne utvikle medarbeideren. Når dette valget er gjort, bør alt du foretar deg som leder, være mest mulig ressursbyggende for medarbeideren.
• Et «coachende» lederskap
Hva kan du gjøre for å skape mer entusiasme og motivasjon for endring?
• Riktig tankesett for hensiktsmessig utvikling
Studier viser at noen mennesker mestrer utvikling og endring bedre enn andre. Dette er ferdigheter det er mulig å trene seg til.
Pris
Medlem: 1600,-
Ansatt i medlemsbedrift: 1700,-
Normalpris: 2100,-
eks. mva på nettkurs og på servering på stedlige kurs