M1 - 1. dag |
- Introduksjon til programmet
- Bli kjent (hvem er jeg, hvor jobber jeg, mine forventninger)
- Hva ligger i rådgiverrollen?
- Rådgiverdialogen - hvor er din "pain"?
- Tillit i relasjonene - eksempler
- Tilbakemeldingskultur
- SDI - intro
- SDI - fortsettelse
- Trening, praktisk øvelse
- Åpne spørsmål, fire deler med behovsavdekning
- Tilpasset kommunikasjon
- Oppsummering i plenum - inntrykk gjennom dagen
- Middag og erfaringsutvekslinger
|
M1 - 2. dag |
- Teknologi og systemforståelse – introduksjon/foredrag
- Gruppearbeid - Hvilke teknologiområder er viktige for bransjen? Hva kan vi tilby våre kunder?
- Diskusjon i plenum
- IT-strategi – hva betyr det? Forstå forskjellen på IT-strategi, -governance og -management. Hvorfor trenger vi en IT-strategi, og hvordan lage den?
- Gruppearbeid: Hva bør inngå i en IT-strategi? Diskutere potensialet for å hjelpe kundene med å lage en IT-strategi
- Diskusjoner i plenum
|
M2 |
- Introduksjon til området integrasjon. Hva er det og hvorfor er det så viktig?
- Hva bør man være oppmerksom på ved integrering
- Integrasjonsplattformer
- Drag and drop funksjonalitet – integrasjoner for alle
- Skreddersøm og integrasjoner - nødvendig?
- Diskusjon underveis
|
M3 - 1. dag |
- Innføre og administrere en IT-forvaltningsorganisasjon
- Rutiner for support og brukerstøtte
- Brukeradapsjon
- Budsjettering
- Gruppearbeid: Hva bør inngå i din egen organisasjons IT-drift? Hvordan kan vi gi råd til kundene om IT-drift?
- Forstå viktigheten av kontinuerlig forbedring – teknisk gjeld
- Prinsipper for brukerdrevet innovasjon – hvordan skape et innovasjonsklima?
- Analysere behov og identifisere potensial for forbedringer
- Gruppearbeid: Hvilken kultur har din organisasjon for innovasjon? Hvilke råd kan vi tilby til kundene for å optimalisere deres IT-miljø?
- Diskusjoner i plenum
- Middag og erfaringsutvekslinger
|
M3 - 2. dag |
- Implementering av IT-systemer
- Forstå livssyklusen til et prosjekt
- Prosjektleders rolle
- Prosjektmetoder
- Prosjektverktøy
- Gruppearbeid: Prosjektledelse i din virksomhet. Hvordan bistå kundene?
- Identifisere gevinster og sette mål
- Planlegge og gjennomføre gevinstrealisering
- Dokumentere oppnådde mål
- Gruppearbeid og diskusjoner i plenum
|
M4 |
- Hva er en standard IT-avtale?
- IT-avtaler for tjenester
- Viktige deler av avtalen
- Fordeler og utfordringer med standardavtaler
- Avtale om databehandling
|
M5 - 1. dag
|
- Forelesning: IT-sikkerhet
- Trusler
- Angrepsvektorer
- Sikkerhetsstrategi og tiltak
- Personopplysningsloven - forelesning
- Vite hva som er en personopplysning
- Kjenne til personvernprinsippene.
- Forstå begrepet «innebygget personvern»
- Kartlegging av personopplysninger
- Gjennomføre en risikovurdering
- Grupperabeid og diskusjoner i plenum
- Middag og erfaringsutvekslinger
|
M5 - 2. dag |
- Forelesning: bedriftskultur
- Hva kjennetegner en god bedriftskultur?
- Hvordan kan bedriftskulturen påvirke innovasjon og produktutvikling?
- Samhandling
- Gruppearbeid: Hvilket fokus har din virksomhet på bedriftskultur? Hva kan du gjøre for å bidra til en god bedriftskultur?
- Diskusjoner i plenum
- Presentasjoner av innleveringer for sertifisering fra utvalgte deltakere - muligheter for feedback fra gruppen
- Oppsummering av programmet og tilbakemelding fra deltakere
- Utdeling av kursbevis samt sertifisering for de som har valgt det
|