Her kan du lese mer om det faglige innholdet i programmet (justeringer vil forekomme).
M1 - 1. dag
  • Introduksjon til programmet
  • Bli kjent (hvem er jeg, hvor jobber jeg, mine forventninger)
  • Hva ligger i rådgiverrollen?
  • Rådgiverdialogen - hvor er din "pain"?
  • Tillit i relasjonene - eksempler
  • Tilbakemeldingskultur
  • SDI - intro
  • SDI - fortsettelse
  • Trening, praktisk øvelse
  • Åpne spørsmål, fire deler med behovsavdekning
  • Tilpasset kommunikasjon
  • Oppsummering i plenum - inntrykk gjennom dagen
  • Middag og erfaringsutvekslinger
M1 - 2. dag
  • Teknologi og systemforståelse – introduksjon/foredrag
  • Gruppearbeid - Hvilke teknologiområder er viktige for bransjen? Hva kan vi tilby våre kunder?
  • Diskusjon i plenum
  • IT-strategi – hva betyr det? Forstå forskjellen på IT-strategi, -governance og -management. Hvorfor trenger vi en IT-strategi, og hvordan lage den?
  • Gruppearbeid: Hva bør inngå i en IT-strategi? Diskutere potensialet for å hjelpe kundene med å lage en IT-strategi
  • Diskusjoner i plenum
M2
  • Introduksjon til området integrasjon. Hva er det og hvorfor er det så viktig?
  • Hva bør man være oppmerksom på ved integrering
  • Integrasjonsplattformer
  • Drag and drop funksjonalitet – integrasjoner for alle
  • Skreddersøm og integrasjoner - nødvendig?
  • Diskusjon underveis
M3 - 1. dag
  • Innføre og administrere en IT-forvaltningsorganisasjon
  • Rutiner for support og brukerstøtte
  • Brukeradapsjon
  • Budsjettering
  • Gruppearbeid: Hva bør inngå i din egen organisasjons IT-drift? Hvordan kan vi gi råd til kundene om IT-drift?
  • Forstå viktigheten av kontinuerlig forbedring – teknisk gjeld
  • Prinsipper for brukerdrevet innovasjon – hvordan skape et innovasjonsklima?
  • Analysere behov og identifisere potensial for forbedringer​
  • Gruppearbeid: Hvilken kultur har din organisasjon for innovasjon? Hvilke råd kan vi tilby til kundene for å optimalisere deres IT-miljø?
  • Diskusjoner i plenum
  • Middag og erfaringsutvekslinger
M3 - 2. dag
  • Implementering av IT-systemer
  • Forstå livssyklusen til et prosjekt
  • Prosjektleders rolle
  • Prosjektmetoder
  • Prosjektverktøy
  • Gruppearbeid: Prosjektledelse i din virksomhet. Hvordan bistå kundene?
  • Identifisere gevinster og sette mål
  • Planlegge og gjennomføre gevinstrealisering
  • Dokumentere oppnådde mål
  • Gruppearbeid og diskusjoner i plenum
M4
  • Hva er en standard IT-avtale?
  • IT-avtaler for tjenester
  • Viktige deler av avtalen
  • Fordeler og utfordringer med standardavtaler
  • Avtale om databehandling

M5 - 1. dag

  • Forelesning: IT-sikkerhet
  • Trusler
  • Angrepsvektorer
  • Sikkerhetsstrategi og tiltak
  • Personopplysningsloven - forelesning
  • Vite hva som er en personopplysning
  • Kjenne til personvernprinsippene.
  • Forstå begrepet «innebygget personvern»
  • Kartlegging av personopplysninger
  • Gjennomføre en risikovurdering
  • Grupperabeid og diskusjoner i plenum
  • Middag og erfaringsutvekslinger
M5 - 2. dag
  • Forelesning: bedriftskultur
  • Hva kjennetegner en god bedriftskultur?
  • Hvordan kan bedriftskulturen påvirke innovasjon og produktutvikling?
  • Samhandling
  • Gruppearbeid: Hvilket fokus har din virksomhet på bedriftskultur? Hva kan du gjøre for å bidra til en god bedriftskultur?
  • Diskusjoner i plenum
  • Presentasjoner av innleveringer for sertifisering fra utvalgte deltakere - muligheter for feedback fra gruppen
  • Oppsummering av programmet og tilbakemelding fra deltakere
  • Utdeling av kursbevis samt sertifisering for de som har valgt det