Regnskap Norge-podden: Gode rutiner gir god likviditet

Har du opplevd at en regning har gått til inkasso? Eller har du hatt en kunde som ikke har betalt for seg og derfor sendt fakturaen til inkasso? Gode rutiner gjør det lettere å få betalt, mener ukens gjest.

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert
Petter Adde, markedssjef og leder for kanalsalg i Modhi Norge, snakker om inkasso i Regnskap Norge-podden.

Petter Adde har 15 år i inkassobransjen. Han er markedssjef og leder for kanalsalg i Modhi Norge. I denne ukens episode forklarer han hva inkasso er, hva som skjer med en faktura når den er gått til inkasso og hvordan inkassoprosessen ser ut. 

– Inkasso dreier seg om å få betalt for noe du har solgt eller levert. Hvis herr Hansen har kjøpt seg noe og velger å ikke betale eller gjøre opp for seg, så vil noen prøve å få han til å gjøre nettopp det, forklarer Petter. 

Gode faktureringsrutiner er viktig 

Fakturering og oppfølging av forfalte regninger får lite oppmerksomhet i små og mellomstore bedrifter. De fleste setter ikke inn tiltak før det er for sent. Det medfører ofte unødvendige tap av penger.  

Petter forteller at flere bedrifter ikke tenker på at det kan oppstå situasjoner hvor kunden betaler for sent. Hvis du må i gang med en innkrevingsprosess, er det essensielt med gode fakturaer.  

– Nyttig informasjon på fakturaen er blant annet hvilken vare eller tjeneste du har levert. Vær så presis som mulig når det gjelder innholdet på fakturaen, sier han.  

Han hevder dessuten at en god faktureringsrutine kan gjøre bedriftens likviditet bedre: 

– Likviditet handler om hvor sunn bedriften din er. Hvis du fakturerer hyppig og store beløp, så er du sårbar hvis fakturaene ikke er bra. Med god likviditet kan man investere, blant annet i folk eller i teknologi.   

Hvordan kan regnskapsfører bistå kunden? 

Flere regnskapsførere bistår allerede kundene sine med faktura- og inkassosaker. Petter mener det er viktig å starte diskusjonen om forfalne fakturaer.  

– Ta en titt på regnskapet, fortell kunden om utestående fakturaer og at de kan det gjøres noe med. Noen kvier seg for å fakturere for denne typen råd, men det skal du! Du skal fakturere for rådene du gir. 

Hør Regnskap Norge-podden på Spotify   

Hør Regnskap Norge-podden på Apple Podcasts   

Hør Regnskap Norge-podden på PC