Strategisk hierarki for regnskapsbedrifter
Strategisk hierarki gir en rask oversikt over formålet med virksomheten og de strategiske valg som regnskapsbedriften har gjort.
Strategisk hierarki er bygget opp slik:
- Misjon
- Visjon
- Hovedmål
- Strategier
- Verdigrunnlag
Strategisk hierarki ble i sin tid utviklet av lederen for Vinmonompolet som et verktøy for å synliggjøre strategien til virksomheten overfor ulike interessegrupper. Hierarkiet har senere blitt benyttet av flere, herunder Regnskap Norge.
Strategisk hierarki er en synliggjøring av strategien, ikke et vektøy for å utvikle delkomponentene. Det er viktig at regnskapsbedriften først gjennomgår strategien til virksomheten, deretter definerer målene.
Å fastsette regnskapsbedriftens eget verdigrunnlag er en egen prosess, men synliggjøres her for å vise sammenheng mellom verdier og adferd og formålet med virksomheten gjennom dets misjon og visjon.