10 tips til å forbedre bedriftens webside

I vår tid må enhver bedrift ha en webside, men hva i all verden skal du legge på den – og hvordan? Vi har samlet et knippe gode triks til bedriftens neste skippertak på nett.

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert
Alle bedrifter trenger en webside. Her er noen tips til din. (Foto: Storyblocks)

Først den gode nyheten: En hel generasjon bedriftskunder har forstått at dersom de ønsker mer informasjon om et selskap eller en leverandør, er internett stedet å gå til. Hvis din bedrift har, eller ønsker seg, et utstillingsvindu på web, finnes det altså et potensielt publikum der ute.

Så den mindre gode nyheten: Den nevnte generasjonen har etter hvert ganske høye krav til slike websider. Derfor krever det litt innsats hvis du vil at websidene faktisk skal være god reklame for bedriften.

Oppsummert: Hvis bedriften din ikke har en webside, vil det for mange kunder være som om den ikke eksisterer. Hvis bedriften din derimot har en webside, men den ikke holder mål, risikerer dere å fremstå som avlegs og utdaterte. Uansett hvilken taktikk din bedrift velger for sine websider, her er noen allmenngyldige «tyngdelover» som kan være gode å legge seg på minnet.

1. Tenk gjennom hvem som er bedriftens målgruppe og viktigste publikum

Dette første punktet har egentlig ingenting med webdesign å gjøre, men alt å gjøre med hvem bedriftens websider skal snakke til. Klare tanker om målgruppen bør legge sterke føringer for hva dere skal si og hvordan.

Her hjelper det forresten ikke å bare si «målgruppen vår er bedriftseiere» – det blir for bredt. Hvor store bedrifter sikter dere mot? Er det spesielle bransjer dere har særlig kompetanse på? Har dere noen geografiske preferanser, eller foretrekker dere å jobbe med kunder på en spesiell måte? Noen tjenester dere er særlig ute etter å promotere? Gjør dere en spesielt god jobb med for eksempel gründerbedrifter, familieeide bedrifter, enkeltpersonforetak eller en annen distinkt gruppe?

Dette er viktige, strategiske avklaringer, men husk at det ikke hjelper å gjøre et poeng ut av slike forhold på websidene dersom det ikke stemmer med bedriftens strategi og virksomhet for øvrig.

2. Utnytt «førsteskjermen» maksimalt

Når det er klart hvem bedriften primært skal snakke til, bør dere gjøre mest mulig ut av det første skjermbildet – altså det aller første som treffer dine besøkende før de begynner å scrolle. Det må fange oppmerksomheten og gi de besøkende et klart bilde av hva de kan forvente å finne på siden.

Dette er riktignok et sterkt omdiskutert spørsmål blant web-eksperter. Nettbruk foregår nå like gjerne på telefoner, nettbrett eller skjermer med svært forskjellige oppløsninger, så det kan være veldig vanskelig å vite nøyaktig hvor grensene for denne førsteskjermen går. Likefullt har undersøkelser vist at 57 % av tiden folk bruker på en nettside skjer på denne «førsteskjermen», mens 17 % skjer på skjerm to, og derfra faller det dramatisk.

3. Sørg for at sidene er raske i bruk

En vanlig feil blant folk som har designet nettsidene sine selv, har vært å legge inn store bilder og så bruke «tagger» for å regulere størrelsen på dem. Det gjør dessverre ikke egentlig at bildet blir noe mindre (bildet «veier» fremdeles like mange megabyte som før), det gjør bare at siden blir tregere å laste inn.

Tunge bilder er ikke det eneste som kan redusere farten. Meny-animasjoner, videoer, karuseller og annet fancy innhold kan også påvirke, og alt som gjør opplevelsen tregere er en dødssynd på nett. Selv om særlig karuseller (som automatisk bytter mellom nyhetssaker, produkter, fagsider eller annet innhold) er mye etterspurt blant de som eier en webside, fungerer de ganske dårlig. Undersøkelser viser at den første «sliden» i en slik karusell vanligvis får nær 90 % av klikkene, mens resten blir stort sett ignorert.

4. Bruk bilder av mennesker

Vi i Regnskap & Økonomi vet veldig godt at det er mye i og rundt regnskapsbransjen som er vanskelig å illustrere. Ikke desto mindre viser studier at bilder – og da helst bilder hvor mennesker ser inn i kameraet – trekker leseren inn i teksten. Du kan bruke gratisbilder fra Unsplash, Pixabay, Pexels eller andre, men kvaliteten er ofte høyere på betalingstjenester som iStock eller Shutterstock. Det reduserer også faren for at andre sliter ut bildene du bruker.

Dette er imidlertid et stridstema, for det finnes de som mener at bilder fra alle slike tjenester (de omtales gjerne som «stock photo») bør unngås helt. De mener at bedriften fremstår som mer «ekte» gjennom bilder som en profesjonell fotograf har tatt av deres egne ansatte. Uansett vil det å legge litt ekstra ressurser i bildebruken være en god måte å differensiere seg på.

5. La kundene snakke for dere

Det er én sak at en bedrift forteller prospektive klienter om hvor flinke de ansatte er og hvor god jobb de gjør for kundene, det blir noe ganske annet når en kunde forteller hvor god hjelp de har fått fra en leverandør. I tillegg til at det veier mye tyngre når det kommer fra en ekstern part, er det gjerne nyttig kundebinding. Terskelen er ofte høyere for å bytte bort en leverandør man har gått god for på trykk.

Derfor kan det være både hardtslående og treffsikkert å krydre websiden med utsagn fra godt fornøyde kunder – helst flere, og gjerne med litt ulike årsaker til hvorfor de er fornøyd eller hva de har fått hjelp til. Husk bare å få kundens tillatelse, på forhånd, til å bruke skryt de eventuelt har kommet med, ellers kan resultatet bli et helt annet enn du opprinnelig hadde tenkt!

6. Bruk et enkelt publiseringssystem for websidene

Det er viktig at websidene skal være et dynamisk produkt, og da er det nyttig om noen i bedriften selv kan publisere nytt innhold eller oppdatere det eksisterende på en enkel måte. Mange lokale webselskaper i Norge lager nettsider for Wordpress, Drupal, Joomla eller tilsvarende verktøy som de deretter legger på egne servere.

For aktører som ikke er spesielt teknisk kyndige selv, kan det være en god idé å bruke en lokal eller i hvert fall norsk aktør hvor veien til bistand og svar på vanskelige spørsmål er kortere. Når det er sagt, finnes også internasjonale «gjør-det-selv»-alternativer som Wix, Squarespace eller Sitebuilder. Disse er gjerne billigere i bruk, men stiller altså litt høyere krav til bedriftens egen digitalkompetanse (hvis man da ikke går gjennom en lokal aktør som benytter en slik tjeneste).

7. Hold grafikken og detaljnivået enkelt

Undersøkelser viser at folk ikke setter pris på visuell kompleksitet. Det betyr forenklet sagt at jo flere elementer nettsiden din har, desto færre vil synes at den er pen å se på. En konsekvens av dette er at mange har sluttet med å legge ting i margene (hverken på høyre eller venstre side), og avgrenser seg til å bruke en enklere layot.

8. Lag nytt innhold jevnlig

Én måte å vise at man er oppdatert og følger med i tiden, er å publisere innhold som kommenterer aktuelle tema. Kanskje dere vil kommentere konsekvensene som statsbudsjettet får for en viktig kundegruppe? Er det et nytt lovforslag som gjør det lurt for bedriftseiere å ta grep om et spesielt forhold? Da kan det være lurt å skrive en tekst om det, men husk da på at kundene er mindre interessert i detaljene i lover og regler og mer opptatt av hvilke konsekvenser det kan få for dem.

Utfordringen ved å publisere noe på denne måten, er at det da vil bli veldig synlig hvis dere ikke publiserer noe på en stund. Definisjonen av «en stund» vil naturligvis variere, men det bør neppe gå mer enn en måned mellom hver gang det kommer noe nytt. Derfor er det lurt å oppnevne en redaktør/webansvarlig som kan skrive (eller passe på at andre skriver) innhold jevnlig. Alternativet er at dere ikke publiserer nyheter i det hele tatt og bare har en statisk side, og i noen sammenhenger kan det kanskje være like greit.

9. Husk å teste websiden på ulike formater

Det begynner å bli noen år siden du kunne gå ut fra at alle som besøkte websiden din gjorde det fra en stasjonær datamaskin eller laptop som kjørte Windows Explorer. Ikke bare er Apple-maskiner mye mer utbredt, men over halvparten av surfingen på internett har flyttet seg over på mobile enheter som smarttelefoner og nettbrett. Kombinasjonen av operativsystemer og skjermstørrelser har dermed åpnet for så mange antall variasjoner at det neppe er realistisk å teste alle, men dere må i hvert fall sørge for å teste de det er mest sannsynlig at eksisterende og prospektive kunder vil benytte.

10. Følg med på hva konkurrentene gjør

Mye kan sies om å gjøre «sin egen greie», men det kan også være lurt å vite litt om konkurransen der ute, og hva dere blir målt opp mot. Det er ikke gitt at dere kan bruke like mye ressurser på å ha toppmoderne og alltid oppdaterte websider som konkurrentene, men det er heller ikke sikkert at det er nødvendig eller naturlig. Likevel kan det være lurt å følge med på hva konkurrentene gjør, siden det naturligvis bidrar til å legge lista for hvor hvilket nivå kundene forventer fra en regnskapsbedrift.