Lønninger, utfordrere, og hvitvasking: Disse sakene leste du i fjor

Statistikk fra fjorårets Regnskap & Økonomi-utsendelser gir et innblikk i hva regnskapsførerne er interessert i. Det virker ikke alltid å være det samme som regnskapsforetakene sier er viktigst.

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert
SMILER NÅ, MEN...: Ikke alle artiklene i Magasinet treffer publikum like godt (Illustrasjonsfoto: Storyblocks/RunwayML)

Fjorårets suverent mest leste sak fra Regnskap & Økonomi var artikkelen om hvordan fjorårets lønnsundersøkelse viste at én av tre regnskapsansatte vurderer å bytte jobb for å få bedre lønn.

Dette er kanskje ikke overraskende – de som jobber i regnskapsbransjen vil kanskje lese om grønnfargen på den andre siden av gjerdet, mens de som eier og/eller leder et regnskapsforetak kanskje vil lære om plenstell på egen side av det samme gjerdet (for å snakke figurativt).

Litt bak seg på pallen hadde den artikkelen om de små aktørene som utfordrer etablerte økonomisystemer, med 12 grep mot hvitvasking som din regnskapsbedrift bør ta nå hakk i hæl. I retrospekt virker dette naturlig: Økonomisystemet er en viktig utgiftspost for regnskapsforetakene, og artikkelen om hvitvaskingsgrep kom ikke lenge etter Finanstilsynets rapport etter stedlig tilsyn, mens mange i bransjen ennå var usikre på hva de burde gjøre.

De minst leste

I etterpåklokskapens grelle lys er det saker også i den andre enden av skalaen – de minst leste artiklene – som kan være naturlig plassert. Kanskje hadde så mange allerede bestemt seg for å delta på Overskudd 2022 at det ikke var interessant å lese om årets konferansierer, og kanskje hadde artikkelen om næringsministerens forenklingstiltak for næringslivet en overskrift som ble i overkant kryptisk.

Det betyr ikke at listen er fri for overraskelser. Gitt hvordan mange aktører i bransjen sier de sliter med å rekruttere og beholde ansatte, må det vel være lov å finne det litt underlig at artikkelen Employer branding for fremtidens arbeidsgiver var fjorårets tredje minst leste, mens en artikkel om mangfold og inkludering bare hadde noen få klikk mer?

I samme åndedrag kan det bemerkes at saken Én bransje – tusener av muligheter ble fjorårets syvende minst leste sak (av de til sammen 60 vi publiserte), og at 7 tips til deg som skal rekruttere bare så vidt unngikk å havne blant årets ti minst leste.

Og gitt hvor mye bråk det var rundt høye strømpriser gjennom fjoråret, skulle man kanskje trodd at litt flere regnskapsførere ville vært interessert i å kunne fortelle sine kunder om hvordan målrettet bærekraftsarbeid sparte en industribedrift for store summer under strømkrisen?

«Upopulære» emner?

Det er også iøynefallende at artikler som handler om nye (og potensielt mer lønnsomme) tjenester for regnskapsforetak knapt blir lest – især hvis de har med bærekraft eller grønn omstilling å gjøre.

Riktignok har slike problemstillinger tradisjonelt vakt størst engasjement i yngre aldersgrupper, men siden det er nettopp denne generasjonen regnskapsforetakene sliter mest med å få tak i, burde det vel være enda viktigere å sette seg inn i forhold som «treffer» dem?

Et annet tema som særpreges av lesernes bortvalg, er forhold som har med IT å gjøre. Ganske få var interessert i å vite mer om hvorfor Regnskapsførerne er attraktive mål for cyberkriminalitet, forstå hvorfor Regnskapsbedriftene trenger IT-kompetanse i rollen som kundens nærmeste rådgiver eller i å lese om hvordan IT-kompetanse og kommunikasjonsferdigheter styrker regnskapsbedriften.

Likevel – både IT, bærekraft og andre omstillingsspørsmål er unektelig svært viktige emner for regnskapsbransjen, og det er derfor ikke noe alternativ å slutte å skrive om dem. Plutselig kan det jo dukke opp en overskrift som treffer!

Når det er sagt, kan det også være greit å påpeke en annen ting: Hvis det er noe nettopp du er opptatt av og synes vi burde skrive mer om, så send oss gjerne en e-post om det!